Vse novice

ZAPISNIK 21. redne seje odborov Sindikata kmetov Slovenije

20251127_104531

ZAPISNIK 21. redne seje Izvršilnega odbora Sindikata kmetov Slovenije, Nadzornega odbora in Častnega razsodišča,

 

ki je potekala v četrtek,  27. novembra 2025 ob 10.00 uri  in sicer na

Kmetijski zadrugi Trebnje- Krka z.o.o., Stari trg 2, 8210 Trebnje

Dnevni red:

  1. Pregled prisotnosti in sprejetje dnevnega reda.
  2. Potrditev zapisnika in pregled sklepov 20. redne seje organov SKS
  3. Predstavitev projekta izdaje tiskanega medija za pozitivno promocijo Sindikata, kmetijske dejavnosti in spoštovanja do kmetov
  4. Zmanjšanje sredstev za KOPOP – pametno gnojenje, škropljenje, kolobar, VOD
  5. Trajni sporazum Mercosur in začasni sporazum iTA
  6. Imenovanje članov delovne skupine za oblikovanje akcijskega načrta za skupne aktivnosti z ZLS
  7. Priprava na občni zbor –mnenja in stališča regijskih predstavnikov
  8. Zakon o odpravi posledic elementarnih nesreč 2023
  9. Prispevek k pokojninsko invalidskim zavarovanjem
  10. Vprašanja, pobude in mnenja.
  11. Razno.

Pred začetkom seje je direktor KZ Trebnje Krka g. Stanko Tomšič pozdravil prisotne, predstavil delovanje in načrte Kmetijske zadruge ter nam zaželel uspešno in konstruktivno delo. Predsednik Anton Medved se je zahvalil za gostoljubje in pogostitev.

AD1. Pregled prisotnosti in sprejetje dnevnega reda.

Predsednik Anton MEDVED pozdravi prisotne člane Izvršilnega odbora, Nadzornega odbora in Častnega razsodišča.

Prisotni:

IO: Anton MEDVED, Milan UNUK,  Jožef PINO KLABJAN, Stane BERGANT, Stanko JAKI, Rado LOBNIK, Dušan KRISTANČIČ, Franc ŠTIH, BECI Božidar, Franc KÜČAN, Boris OREŠEK,

NO: Janez ZAVEC,  Franc HERGAN, Anton PERŠUH,

ČR: Fanika SIMEONOV, Andrej LENARČIČ, Slavko TRSTENJAK,

Opravičeni: Roman ŽVEGLIČ, Jožef TREBEC, Bojan REČNIK, Gregor ROČNIK, Milan STRMŠEK, Leon ZEMLJIČ, Andrej OGRIN, Florijan PETERNELJ, Janez PER, Janez KERT

Ostali prisotni:

Andrejka Majhen

Jernej Redek

Matej Kline

Andreja Iljaš

Loridan Kaligarič

Dnevni red se širi na predlog Dušana Kristančiča pod 8 točko Elementarne nesreče v Goriških brdih 2025, naslednje točke se preštevilčijo.

Dnevni red sprejet.

AD2. Potrditev zapisnika prejšnje seje in pregled sklepov

Pregled Sklepov:

Vprašanje glede klanja konj za prehrano in  omejitev hoje po gozdovih zaradi biovarnosti smo postavili na sestanku z državno sekretarko Mašo Žagar. O prepovedi klanja na MKGP ne vedo nič, glede omejitve hoje pa zaradi biovarnosti niso trenutno pristojni, saj je to zelo kompleksno vprašanje.

Na ponudbo za izlet v Pariz se je javilo iz Sindikata 6 oseb, vodič je dal ponudbo kmečkim ženskam, ki so dopolnile s 35 ljudi, 25 jih je iz Sindikata, zato imamo tudi dva vodiča.

Zapisnik soglasno sprejet.

AD3. Predstavitev projekta izdaje tiskanega medija za pozitivno promocijo Sindikata, kmetijske dejavnosti in spoštovanja do kmetov

Matej Kline predstavi delovanje Permakulturnega inštituta Maribor. Revija bo pozitivno promovirala kmeta, dvig samopodobe kmeta. Andreja Iljaš je zadnjih 25 let delala na medijskem področju, za POP Tv, Perutnino Ptuj in ima veliko izkušenj pri oblikovanju samopodobe naročnika. Poudarja pomen slovenskega kmeta in slovenske hrane.

Medved se strinja s potrebo po pozitivni samopodobi. Moramo nekaj narediti in se strinja z idejo, da se naredi tak projekt.

Unuk: se strinja, da naredimo tak projekt za nas, za kmete, za naše mlade.

Bergant: pohvalno je to, ko razmišljamo o dvigu članstva. Obvezni člani v KGZS že dobijo revijo.

Jaki: smo že malo  pozni za to, ampak seveda je potrebno delati na promociji

Kristančič: poudarja, da imamo kmetje pravo kmečko logiko za prodajo, Ministrstvo pa bo dalo denar za to, kar oni hočejo.

Medved: s projektom bomo samo pridobili na javni podobi.

Kline: kmet mora živeti in jesti domačo hrano, s tem lahko delamo najboljšo promocijo in prodajo.

Klabjan: vsak dan se povečuje število bolnih, morali bi jesti našo zdravo hrano, to je osnova. Avstrijci imajo to zavest utrjeno.

Orešek: Leta 1991 je bil kmet lastnik zadružnega sistema. Danes se moramo vprašati, kako danes delajo zadružni sistemi. Če bi se znali združiti preko shem IK in lokalno ekološko, bi imeli moč. Začeti moramo s promocijo naše hrane, za tujo hrano pa moramo zahtevati dobro označevanje.

Zavec: Sindikat je premalo delal na promociji. Sedaj imamo možnost za promocijo in predstaviti naše kmetijstvo. Je prav, da gremo v ta projekt.

Medved: predlaga, da sprejmemo sklep, da podpremo projekt, v nadaljevanju pa imenujemo skupino za soustvarjanje vsebin.

Sklep soglasno prejet.

Gosta zapustita sejo.

Medved: ali se strinjate, da v DS damo veto na sprejem paketa kmetijskih zakonov?

Orešek: ni soglasja, tudi znotraj ene hiše. Če nimaš možnosti vplivanja, ni nič. Nase moraš prevzeti odgovornosti in včasih delati kompromise. V tem primeru je veto samo vtis pred javnostjo in izguba naše energije.

Medved: dajem na glasovanje, če naj da Sindikat veto na sprejem zakonodaje? Ne.

Redek: samo osmešili se bomo, ni časa in tudi brez gradiva iz KGZS ne bo uspeha.

Medved: želeli smo imeti skupen sestanek z gospodarstvom na temo Mercosur. Gospodarska zbornica je naklonjena Mercosuru, ne bo pa naredila nič za kmeta.

AD4. Zmanjšanje sredstev za KOPOP – pametno gnojenje, škropljenje, kolobar, VOD

Medved: na svetu kmetijstva pri ministrici MKGP sem zahteval, da se ne zmanjšajo sredstva. V stavkovnih zahtevah je bilo zagotovljeno in potrjeno, da je dovolj sredstev. V sporazumu je bilo podpisano, da MKGP in KGZS gredo v nagovarjanje kmetov, da gredo v ukrepe. Seveda so se kmetje prijavili, sedaj pa so na MKGP  ugotovili, da zaradi povečanja površin nimajo dovolj denarja.

Branko Virag je povedal, da smo kmetje krivi, da se je toliko kmetov prijavilo. Obljubili so, da bo na to pripombo razprava, kdaj pa, ne vem.

Orešek: z Jernejem sva to 2 leti nazaj opozarjala. Sredstva so bila že prej porabljena, nov vstop smo drugo leto še omogočili. Vedeli smo, da bo znižanje. Pogovarjali smo se, da bomo imeli 50% regresirano investicijo. Od kod denar za financiranje v ekološko kmetijstvo? Sedaj ima 80% sofinanciranje za ekološke ukrepe, Kopop in Sopo pa so samo 50% sofinancirani. Odbor za spremljanje SKP ne opravlja svoje naloge, postal je lobistični organ.

Medved: noter so zaščitniki narave, NVO. Cilj je bil presežen že prvo leto, Virag pa je povedal, da bodo imeli svoj sklad. Zakaj pa se ne jemlje sorazmerno vsem, ne samo nam, ki pridelujemo hrano?

Redek: ker smo kmetje prevzeli 5 letno obveznost, moramo sklicati tiskovno konferenco, delamo nadstandardno, povedati moramo, da prekinjajo nekaj, za kar smo se zavezali, oni pa so se zakalkulirali. To ni problem kmetov, naj najdejo denar, kjer hočejo. To bo ljudi bolelo.

Küčan: zakaj so letos omogočali, da so se vključevali v ukrep? Mislim, da je to bilo na osnovi poznanstev na MKGP.

Medved: v strateškem načrtu je zapisano, da se po 2 letih ukrep pregleda in  oceni, če se ukrep še nadaljuje in v kakšni meri. Novinarsko bomo naredili 1 dan prej, ljudem moramo povedati, kaj na MKGP delajo.

Orešek: dobiti moramo podatek  o znesku, koliko milijonov kmetje vložijo v KOPOP ukrepe, zaščita narave stane toliko, toliko pa ljudje sami vložijo. Zato so tudi Šinkovo odstavili, ker je bil predlog, da bi to veljalo kot davčna olajšava.

Bergant: moramo razumeti, da državi zmanjkuje denarja. Iz Bruslja dobivajo opozorilo, da morajo popraviti proračun. Rejci bi morali sami prispevati v rejske programe, po revoltu so iz ministrstva povedali, da bo eno leto še veljal, potem pa bo denarja zmanjkalo.

Lenarčič: Bergantu bi dodal, vedno naš državni aparat namenja denar za tujce, za migrante so vedno sredstva, za naše otroke, za gozdove ipd. pa zmanjkuje.

Orešek: sedaj v Sindikatu zahtevamo, da se pokojnine, kjer so se prispevki plačevali za ožji obseg, izenačijo s tistimi, ki so plačevali 100% prispevke. To finančno ni vzdržno.

Sklep: skličemo tiskovno novinarsko pred obravnavo tega ukrepa.

Sklep soglasno sprejet.

AD5. Trajni sporazum Mercosur in začasni sporazum iTA

Medved: vlada je podprla podpis obeh sporazumov. Če inšpekcija ni sposobna nadzor izvajati nad medom, zelenjavo ipd.,se vprašamo, kako bo to nadzirala na mednarodnem trgu.

O tem bomo debatirali v DS jutri, kjer sem zahteval, da se povabi KGZS. ZZS, Podeželska mladina, g. Kekca, predsednika komisije za mednarodne odnose, Mladinski svet Slovenije.

Sklep: na sestanek v DS gre Orešek.

AD6. Imenovanje članov delovne skupine za oblikovanje akcijskega načrta za skupne aktivnosti z LZS

Orešek: BF je naredila študijo in ugotovila, da so odškodnine premajhne.

Bergant: LZS je ena najbolj organizirana in vplivna, velika priložnost je tudi za nas, kmete, da skupaj naredimo premike. Te možnosti ne smemo zamuditi.

Beci: sedaj so lovci ugotovili, da ne zmorejo fronte z živaloljubci in nas potrebujejo.

Küčan: naši člani bodo morali biti pozorni, v tej komisij bo potrebno povedati vse tudi nazaj lovcem in ščititi kmete.

Predlogi za člane: Bergant, Küčan, Ogrin, Lenarčič, Peternelj.

Sklep soglasno sprejet.

AD7. Priprava na občni zbor –mnenja in stališča regijskih predstavnikov

Medved: jaz več ne bom kandidiral. Tudi drugi se pripravljajo na volitve. Sindikat je treba pomladit.

Jaki: Andrej Lenarčič me bo zamenjal. Ne bom kandidiral za predsednika SKS.

Orešek: Beci bo še naprej z  nami. Lani smo se resno iz našega konca pripravili na zbornične volitve in smo bili uspešni. In tudi sedaj bomo tako pristopili k sindikalnim volitvam.

Jaki: kdorkoli bo kandidiral, mora biti Medved podpredsednik, da bo z izkušnjami lahko pomagal. Slemenšek bo že en kandidat.

Simeonov: poskusila bom dobiti zamenjavo zase.

Lenarčič: dejstvo je starostna struktura, ampak nujno potrebujemo izkušnje starejših.

Medved: mladi bi naredili revolucijo, vendar si s tem lahko zapreš mnogo vrat.

Redek: predlaga, da kdor nima interesa sodelovati, si naj vsaj najde koga iz svoje regije. Sindikat je edina organizacija, ki nima ne politične in ne finančne obtežbe. Kar se tiče politike, sem jo zapustil. Kar se stroke tiče, pa sem pripravljen pomagati.

Medved: predstavi situacijo glede tajnice, ki je zaposlena za določen čas in se mora pogodba podaljšati še vsaj do občnega zbora.

Bergant: predlaga, da se naj pogodba podaljša vsaj za 6 mesecev, da se novi predsednik vpelje. Še vedno je lahko član kakšne komisije.

Klabjan: nisem še odločen, poiskati moram nekoga zase.

Kristančič: našel bom nadomestnega člana. Moje mišljenje je marsikdaj drugače, kot večina na Sindikatu. Živimo na meji in mogoče tudi to vpliva.

Unuk: sklicali bomo regijski odbor, tam se bomo odločili v svoji regiji.

Hergan: to se bomo odločili na regijskem odboru

Trstenjak: apeliram, da se skličejo regijski odbori do februarja, in da se tam zmenijo, kdo bo kandidiral. Jaz nimam ambicij.

Küčan: sedaj bi bil čas po 45 letih v politiki, da se umirim. Imamo kilometrino, ves čas sem to poganjal.

Štih: 30 let kilometrino imam.

Peršuh: nadzorni odbor bi moral imeti kandidate tudi iz drugih koncev Slovenije.

Lobnik: mogoče bom še kandidiral, še prav posebej, če ne bom dobil drugega.

Zavec: zaenkrat ne mislim kandidirati za predsednika. Moja funkcija pa bo odvisna od tega, kdo bo predsednik, če bom še kandidiral za organe.

Medved: poklical sem predhodnika, Žveglič bo sodeloval samo kot član, ne pa kot predsednik. Zaradi interesa moje družine se moram odpovedati tej funkciji. Ob prevzemu funkcije so bile obveznosti, novi predsednik bo prevzel zdrave finance in nove projekte.

Bergant: Sindikat in predsednik Medved sta najbolj odpirala vrata. Strinjam se, da bi Medved ostal podpredsednik. Želim, da predsednik pojasnil, kako naj na demokratičen način predlagamo kandidate.

Redek: kandidacijski postopek po statutu IO pripravi postopek, kandidiranje je odločitev vsakega posameznika. Naloga IO je, da pripravi in dopolni kandidaturno listo. V preteklosti je že bilo predlagano, da bi vsaka regija naredila svoj občni zbor. Za ta sistem bi morali spremeniti statut.

AD8. Elementarna nesreča  2025

Kristančič: v Goriških brdih so na hribih nastali plazovi, spodnji deli pokrajine so bili poplavljeni. Vinogradi so polegli. En most je padel. Iz Vlade so se hitro odzvali. Zadružniki in samostojni vinogradniki smo se sestali, sanacije so potrebne hitro. Kako bi lahko tudi iz sindikata pripomogli, da bi se ti plazovi sanirali hitro?

Problem je, da je vedno manj mladih, imamo velike apetite iz italijanske strani, korporacij, ki imajo apetite po zemlji. Sindikat bi lahko vprašal na Skladu kmetijskih zemljišč, kakšne možnosti imamo, kako se bo sanacija  sploh naredila, če se bo.

Medved: ta vprašanja se bodo poslala jutri na Sklad kmetijskih zemljišč, kako bodo sanirali škodo, na MKGP pa vprašanje, kako bo pomagala kmetom na lastniških parcelah.

Klabjan: želim izplačilo odškodnin po divjadi, ki še sedaj niso nakazana. 30 dnevni rok je določen in še vedno ni izplačil.

Sklep: poslati je treba urgentno dopis na MKGP.

Sklep sprejet.

Lenarčič: kot lastnik zemljišč mora država sanacijo narediti.

Štih: v Ljutomersko ormoških goricah se opuščajo vinogradi, sedaj se tam pasejo krave. Najemnina se dviguje, če se ne pase, se razširi akacija in posledica rumenica.

Unuk: na Sklad bi morali dati zahtevo, da se na vinogradniških legah izvaja samo vinogradniška dejavnost.

Bergant: KŽK v Kranju je zgubil tožbo, ker je dajal zemljišča Sklada v podzakup. Pojavili sta se dve struji, ena teži k temu, da se zemljišča dajo v velike sisteme, druga pa, da se zemljišča razdelijo manjšim kmetom. Sprejeli smo več kriterijev za  izbor upravičencem. Nabor teh zahtev je bil poslan na Sklad.

Zavec:  škoda je premajhna za zakon, verjetno pa bo nek interventni zakon vlada sprejela v sodelovanju z občinami, da bodo pomagali zasebnikom. Kar se Sklada tiče, se na vlogo vedno odzovejo.

AD9. Zakon o odpravi posledic elementarnih nesreč 2023

Küčan: Občine so poslale obrazce za sušo 2025. Za Pomurje so priznali buče, koruzo in sončnice, sojo, krompir.. spustili pa so trajno travinje, ajde ni zraven, sladkorne pese niso priznali kot kulturo.

Predlaga, da se na KGZS pošlje zahteva, da se te kulture priznajo.

Orešek: devet kultur je priznanih, to je bil pogoj Ane Jaklič, ki vodi ta del iz civilne zaščite. Tri leta sodelujem in vem, da so odločbe zelo pozne, od tega je veliko negativnih. Avstrijci zavarujejo tudi za škodo, ki je manjša. Letos je dobro, da je na KGZS zaposlena oseba, ki to zelo redno obdeluje. Pri tem sodeluje 130 kmetijskih svetovalcev, za katere nima niti Zbornica seznama, nimajo nobene odgovornosti in delajo po svoje in nimajo nad njimi nobene kontrole. Naša država bo pristopila k vlogi za sanacijo škode, nekaj držav je odškodnine že dobila. Imamo zelo nov zakon, ki daje denar samo za velike škode 80% in več, za travinje pa ne namerava dajati, ker se pri travinju baje ne izgubi več kot en odkos, vendar se to skozi višjo ceno naslednjega odkosa poravna.

Ugotavlja se škoda. ..na približno, konkretna izguba pa se ugotovi pri spravilu pridelka, takrat pa ni več materialnega dokaza. Sedaj pa je vprašanje, ali bomo sprejeli približno ocenjeno škodo, ali pa bomo morali vse popisovati sproti, oceno dati v knjige, kar pa je spet dvorezni meč.

G. Anton Strah, predsednik Kmetijske zadruge Trebnje nas pozdravi, predstavi delovanje zadruge. V zadrugo se včlanjujejo tudi člani izven lokalnega okolja. Predlaga, da se Zbornica, Zadružna zveza in Sindikat poveže in naredi maksimalno za kmeta. G. Strah zapusti sejo.

Küčan: to ni rešitev, da bo tržna cena škodo poravnala pri travinju. Jaz še vedno predlagam, da se naredi dopis, s katerim nagovorimo k poravnavanju škode.

Lenarčič: če država nima denarja za sušo za travo, naj dajo vsaj za koruzo. Strinjam se z ocenjeno škodo. Naj država pove, kako bo denar razdelila glede na škodo.

Klabjan: ne pozabiti na velike škode na travinju po prašiču.

Lenarčič: škoda po prašiču je dolgotrajna škoda.

Redek: ne ocenjuje se pridelka, ampak škoda. Problem je v formuli, za travinje ne bodo dali odškodnin. Problem imajo tisti, ki imajo živali, takšen bo moral travo kupit za živali, to pa je škoda.

Orešek: obstaja zakon, da kmetija, MID, ki zgubi več kot 30% na kmetijo, lahko uveljavlja odpis v višini škode oziroma priznanje prispevka k pokojninsko invalidskim zavarovanjem. Po občinah komisije povprečno ocenijo škodo. Občinska komisija ima glavno nalogo, ki mora to oceniti. Regijska komisija tudi mora poštempljati, enkrat moramo začeti osebno odgovornost članov teh komisij izpostaviti.

Jaki: občinske komisije resnično imajo pristojnost, da ocenijo.

Orešek: kmetje morate biti tisti, ki svoje zahteve naslovijo na to občinsko komisije.

Sklep: seznanili smo se s stanjem glede ocenjevanja škode.

AD10. Prispevek k pokojninsko invalidskim zavarovanjem

Orešek: dajte vlogo za odpis prispevkov na ZPIZ, v primeru škode – to zakon navaja. Vsaka kmetija je upravičena za proporcionalno do dopisa do 80% prispevkov.

AD11. Vprašanja, pobude in mnenja.

23. decembra imamo zadnjo sejo za letos, in kasneje gremo v Kmečki hram na kosilo. Volitve bomo naredili v začetku marca, ker gremo februarja na izlet.

AD11. Razno.

Medved: Orešek je predlagal, da naredimo nekaj glede zavarovanja, ki ga plačujemo kmetom. Predlagam tričlansko komisijo, ki bi se poglobila v zavarovanja, da naredijo primerjavo in ocenijo, če lahko na tem naredimo še kaj več.

Trstenjak, Orešek in Zavec bodo v delovni skupini.

Predlog je soglasno sprejet.

Medved: predstavil je sestanek, ki je bil na MNVP glede umeščanja kmetijskih objektov v prostor. V januarju bo naslednji sestanek. Iz ministrstva bomo dobili zapisnik, ki ga bomo vsem poslali na mail.

Orešek: MKGP bo izdalo tehnične smernice za gradbeno dovoljenje, uvedlo se bo lokacijska preverba na sami lokaciji. Predstavi dogovore na sestanku na MNVP.

Medved: Napovedan je protest v Bruslju je 18.12.  V ponedeljek KGZS organizira sestanek okoli organizacije podpore temu protestu. Na sestanek v ponedeljek gre Orešek in tajnica.

Orešek: predlagam sklep, da se Sindikat udeleži protesta v Bruslju.

Sklep soglasno sprejet.

Medved: Simeonova bo šla na 30.obletnico ustanovitve Kmečkih žena.

Medved: Vizija 2040 bo predstavljena v prihodnosti, bodo javili, kdaj in kje.

Dan je bil predlog za zavarovanja kmečkih kultur, da bi se povečalo sofinanciranje.

Zavec: predlagam, da se na MKGP predlaga, da se naredi sestanek zaradi vinskega zakona in prihajajočega razpisa v januarju– sodelujejo naj sadjarji, vinogradniki in oljkarji.

Lenarčič: glede modrega jezika. UVHVVR mora povedati, kako se bo cepilo.

Beci: predlagam, da se naročijo različna cepiva od istega proizvajalca.

Orešek: kaj je z akcijo dr. Galvan, da forsira, da upokojeni ne sodelujejo v subvencijah? Velik problem je v članih Zbornice, ki so zaposleni v komisijah.

Deli naprej - ali pusti komentar!